top of page

הליכי תכנון מסורבלים, איטיים ובלתי צפויים

אתמול נדחתה על הסף תביעה כספית על סך כ-400,000₪ שהוגשה כנגד חברה קבלנית, לקוחת משרדינו.

התביעה הוגשה על ידי אדם שהגיע למשרדי החברה וחתם על "טופס הרשמה" לרכישת דירות בפרויקט בדרום הארץ, בשלב בו עדיין לא היה היתר בנייה.

בטופס ההרשמה צוין מפורשות כי אין מדובר בהסכם מכר ושעדיין אין היתר בנייה לבניין ו/או לדירת הגן שהלקוח מעוניין לרכוש.

הלקוח קרא, חתם והבין את המסמך עליו חתם ושילם 10,000₪ מקדמה.

כעבור כחודשיים ועוד לפני שנחתם הסכם מכר שעבר לעיון עורך הדין של הלקוח, התברר כי הרשות המקומית אינה מאשרת את דירת הגן שתכננה החברה הקבלנית מאחר והרשות שינתה את התקן לדירות הגן לחזית הבניין.

כשהודע ללקוח שלא תהיה דירת גן כפי שקיווה, עלתה חמתו של הלקוח (שקבל את דמי ההרשמה חזרה) והוא טען שנגרמו לו הפסדים כספיים של כ-400,000₪ מאחר ובינתיים מכר את דירתו הישנה ותכנן לקנות דירת גן ומחירי הדירות הדומות עלו באותו הזמן כך שהפסיד הן במכירה והן בקנייה.

אתמול נדחתה התביעה וכל טענות התובע עמה.

התביעה ממחישה מצד אחד את הקושי של חברות בנייה לצפות בדיוק את פעולות הרשות המקומית באישור תוכניות והבירוקרטיה העירונית ומצד שני את הקושי שזה מעמיד לחברות הבנייה מול הלקוחות עקב הבירוקרטיה ואי הבהירות התכנונית.

במקרה הזה הרשות המקומית פשוט שינתה את החלטותיה תוך זמן קצר לפני קבלת היתר, ולפתע דירת הגן "נעלמה" מהתוכניות והחברה נאלצה להתמודד בבתי משפט שלוש שנים עם לקוח זועם ופגוע.

לצערינו הליכי התכנון במדינת ישראל מסורבלים, איטיים ובלתי צפויים והנזק הכספי והנפשי שנגרם לאזרחים וליזמים בעקבות זאת הוא אדיר.

לעומת זאת, במדינות כמו גאורגיה, רומניה, ארצות הברית ועוד, הליכי התכנון מאפשרים לצאת במהירות לבנייה מתוך הבנה שכל עיכוב ואי ודאות גורם לנזקים כספיים וחברתיים אדירים.

מה הפיתרון? אולי להעתיק ולשכפל את חוקי התכנון והבנייה ממדינה בה מוכח שיש הליכים יעילים ומהירים, ולהחליף את כל המנגנון המסואב והמסורבל הנוכחי...


15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page