top of page

אל תפחד, אתה לא לבד, 6 עצות לעצמאים להבראת העסק מוירוס הקורונה

בימים אלה אנו מתחילים לחזור לעולם העסקי בחששות כבדים: תחושה של הליכה אל הלא נודע וחזרה לפעילות עסקית במציאות חדשה ולא מוכרת.

למעלה מ 25 שנות עשייה בתחום של חברות, הקמה וליווי פעילות עסקים קטנים ובינוניים, התמחות בליווי של חברות בקשיים, הבראת חברות, חדלות פירעון ופירוק חברות, מקנים לנו את היכולת והניסיון לסייע במספר עצות עסקיות/משפטיות להיערכות לתקופה הבאה. לטעמנו, ההיערכות של בעל העסק היא כפולה: נפשית –פסיכולוגית לצד כלכלית –עסקית.

1. בחינת מצב ריאלית

מניסיוננו הפעולה ההכרחית הראשונה היא ביצוע הערכת מצב ריאלית של העסק ושל היקף הפגיעה בתזרים ובפעילות העסקית.  

אחת הסיבות המרכזיות לכישלון עסקים הנה "אופטימיות יתר". בעל העסק לעתים מתקשה לראות בזמן אמת את המצב העסקי לאשורו עקב קשר רגשי וקיבעון מחשבתי. יועץ חיצוני יכול להתבונן על העסק "מבחוץ" ולחשוב מחוץ לקופסה באופן שיכול לסייע לבעל העסק לקבל תמונת מצב ראלית ומדויקת יותר.

2. מערכת התקשרויות חוזית

בחינה מקיפה של המערכת החוזית של העסק עם צדדים שלישיים, התחייבויות וזכויות ובניית תכנית פעולה ברורה מול אותם צדדים שלישיים. במסגרת זו יש לקבל החלטות קשות במהירות, לפעול לביטול התקשרויות "מכבידות", לשנות תנאי התקשרות קיימים ולהתקשר בהסכמים חדשים המתאימים לרוח התקופה.

אנו ממליצים לפעול בנחישות ובה בעת בשקיפות מוחלטת מול צדדים שלישיים, ככל הניתן, באופן שיאפשר לנהל מו"מ בתום לב לשינוי תנאים חוזיים. במקרים מסוימים כדאי לחשוף נתונים עסקיים של העסק מול נושה או צד שלישי בכדי להבהיר כי דרך הפעולה המוצעת היא היחידה והמיטבית בנסיבות העניין. לעתים העברת הבעיה לצד השני ירתום אותו לסייע במציאת פתרון מתוך אינטרס אישי. מומלץ להסתייע מראש בעורך דין בעל ניסיון בתחום החברות והחוזים בקבלת חוות דעת מקדמית ובניהול המו"מ.

3. התנהלות מול בנקים

ניסיוננו רב השנים בייצוג לקוחות מול בנקים לימד אותנו כי כדאי לקבל החלטה מהירה והחלטית לגבי היחסים עם הבנקים המממנים את העסק.

מומלץ להכין תכנית עסקית-תזרימית, לבחון את מצב הבטוחות והמאזן ביחסים, ולפעול במהירות ובנחישות להגעה להסדר עם הבנק להמשך מימון פעילות העסק תוך הצגת החלופות השונות לבנק בשאיפה ללא מתן בטוחה נוספת. חשוב להגדיר מראש את "הקו האדום" לבנק ולתת הצעה שהבנק "לא יוכל לסרב לה" שכן כל אופציה אחרת משמע סגירת העסק, הליכים משפטיים ומחיקת חוב חלקית או מלאה.

4. מיזוג פעילות

מניסיוננו הרב בתחום החברות וחדלות הפירעון, במקרה שהעסק נפגע קשות, חשוב לבחון אפשרויות למיזוג פעילות. המיזוג יכול להיות עם עסק בעל פעילות דומה או עסק מתחרה תוך יצירת פעילות משותפת ויעילה ומיקוד מחודש.

מומלץ לבחון את זהות ופעילות המתחרים, להגיע למו"מ עם הצעה מגובשת ושקופה ברמה העסקית והמשפטית בליווי יועץ כלכלי ועורך דין מנוסה ובקיא בתחום.

5. הליך הבראה ושיקום

אנו ממליצים לקבל במהירות האפשרית החלטות מושכלות ובמידת הצורך קשות.

ככל שתזרים העסק ותחזית הפעילות אינם מספקים יש לפעול במהירות להליך הבראה ושיקום, או אף, למרבה הצער – פירוק העסק. הניסיון מלמד שדחיית קבלת החלטות קשות מגדיל את היקף החובות ועלול לגרום לנזקים כבדים לבעל העסק וצדדי ג'.

כעורכי דין העוסקים משך שנים בתחום חדלות הפירעון וליווי חברות בקשיים, אנו סבורים כי בעתות משבר מסוג זה ניתן יהיה להגיש בקשות להבראה ושיקום לעסקים ולקבל הבנת ותמיכת הנושים, הבנקים ובית המשפט ככל שהפעולה תהיה במהירות, שקיפות והגינות.

6. תמיכה של אנשי מקצוע משפטיים-פיננסיים

בהתחשב ברגישות הנושא, אתם זקוקים לייעוץ משפטי-פיננסי של אנשי מקצוע המנוסים בתחום, על מנת שאלה יוכלו לנטרל קבלת החלטות אמוציונלית, ולהביא אתכם לקבלת החלטות הנכונות לעסק לכם.

למעשה, בעזרת אנשי המקצוע, תוכלו למפות ולהגדיר את האינטרסים של העסק שלכם והתוצאות הכלכליות שהוא מבקש להשיג, ולייצר מערכת משפטית נכונה, בחוזים ובהתקשרויות מסחריות, בעבודה מול הבנקים, ובהקמת מיזמים ושותפויות.

בתקופה זו אנו רואים חשיבות עליונה לסייע לבעלי עסקים לצאת מהמשבר חבולים אך לא שבורים וניתן את כל הנשמה להשגת מטרה זו, אנו פה בשבילכם לכל שאלה או התייעצות.



20 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page